tisdag 27 juli 2010

Himmelska fridens torg


Idag var det tänkt att vi skulle göra lite saker ifall vi hann med och det var bland annat att gå till Underjordiska staden. En stad som Mao byggde när spänningarna var som mest i Europa början på 60-talet. Först passerade vi Torget och kollade på kön som skulle se på Mao för han dyker upp lite småfrusen några timmar om dagen. Vilken kö!! Jag tror säkert den var några kilometer samt hade nog tagit ett par timmar att komma fram. Sedan tillbaka till uppdraget att finna ingången till underjorden men de var inte lätt. Efter idogt letande och pratande med kineser som inte kan engelska var vi djupt inne i massa gränder och där stog en liten skylt på väggen . Beijing Underground City. Jess. Men på dörren stog en liten skylt. Stängt på grund av resturering, välkommen nästa år!!!. TYPISKT!! Sedan hade jag en guidbok från 2008. 2 år gammal och den stämde inte något när man väl strosade omkring. Det skulle finnas marknader lite söder om torget men det var nybyggt med mycket nya affärer och spårvang och, ja ett riktigt fint område utan biltrafik osv.
I eftermiddags har vi mest strosat omkring och åkt lite tunnelbana och tittat upp lite varstans och kollat i affärer och områden. Vi hamnade bland annat i Ambasadkvarteren. Mycket bevakat kan jag lungt säga. Där hittade jag en skylt på väggen som jag var tvungen att ta ett kort på. Ja se själva. Visst är vi unika här uppe i norden?

Ni Hao.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar